روشن کردن موتور در حالی که موتور خفه کرده
در صورت عدم روشن شدن موتور،استارت اضطراری مزدا 3 احتمال خفه کردن موتور (ورود سوخت بیش از حد به موتور) وجود دارد. در صورت بروز این شرایط، مراحل زیر را دنبال نمایید.
(خودروهای فاقد سیستم ورود بدون کلید و سیستم کلید فشاری استارت)
۱- در صورتیکه پس از اولین استارت، موتور روشن نشد، سوئیچ را در وضعیت LOCK قرار داده، ۱۰ ثانیه منتظر مانده و دوباره استارت بزنید.
۲- پدال گاز را تا انتها فشار داده و نگه دارید.
۳- سوئیچ خودرو را در وضعیت استارت قرار داده و به مدت ۱۰ ثانیه نگه دارید. در صورت روشن شدن موتور، به دلیل بالا رفتن ناگهانی دور موتور، بلافاصله سوئیچ و پدال گاز را رها نمایید.
۴- در صورت عدم روشن شدن موتور، بدون فشار دادن پدال گاز به مدت ۱۰ ثانیه استارت بزنید.
(خودروهای مجهز به سیستم ریموت کنترل ورود به خودرو و سیستم کلید فشاری استارت)
۱- در صورتیکه در ۵ ثانیه پس از اولین استارت، موتور روشن نشد، ۱۰ ثانیه منتظر مانده و مجدداً اقدام نمایید.
۲- پدال گاز را تا انتها فشار داده و نگه دارید.
۳- پدال ترمز را فشرده و سپس کلید فشاری استارت را فشار دهید. در صورت روشن شدن موتور، به دلیل افزایش ناگهانی دور موتور، بلافاصله سوئیچ و پدال گاز را رها نمایید.
۴ . در صورت عدم روشن شدن موتور، بدون فشار دادن پدال گاز، به مدت ۱۰ ثانیه استارت بزنید.
در صورت عدم روشن شدن موتور با این روش، جهت بازرسی و کنترل خودرو به نمایندگی مجاز مزدا مراجعه نمایید.
روشن کردن موتور به روش هل دادن
از روشن کردن خودرو مزدا به روش هل دادن خودداری نمایید.
اخطار
هرگز اقدام به بکسل نمودن خودرو برای روشن کردن آن نکنید
بکسل نمودن خودرو برای روشن نمودن خطرناک میباشد چرا که ممکن است پس از روشن شدن، موتور خودرو بهطور ناگهانی به جلو پریده و منجر به برخورد دو خودرو به یکدیگر شده و سرنشینان صدمه ببینند.
توجه
نمیتوانید خودرو مجهز به گیربکس اتوماتیک را به روش هل دادن روشن نمایید.
روشن کردن موتور به وسیله باتری کمکی
عمل استارت اضطراری مزدا 3 موتور به وسیله کابل کمکی در صورتیکه به صورت صحیح انجام نشود، خطرناک میباشد لذا از فرآیند ذکر شده با دقت پیروی نمایید. در صورتیکه احساس نمودید که از چگونگی انجام روشن کردن موتور به وسیله کابل کمکی اطلاع کافی ندارید، توصیه مینماییم که انجام این کار را به یک تکنسین مجرب بسپارید.
اخطار
برای اطمینان از نحوه نگهداری و کار کردن با باتری قبل از استفاده از باتری یا بازدید آن، احتیاطهای اولیه زیر را به دقت مطالعه نمایید.
– از برقراری تماس بین ترمینال مثبت باتری و دیگر قطعات فلزی اطراف که در صورت تماس باعث ایجاد جرقه میشود، خودداری نمایید
وجود شعله یا جرقه در نزدیکی خانه باتری که درب آن باز باشد، خطرناک است. گاز هیدروژن متصاعد شده در اثر فعالیت باتری قابل اشتعال بوده و میتواند باعث انفجار باتری گردد. باتری منفجر شده میتواند باعث سوختگی و صدمه گردد. در هنگام کار در نزدیکی باتری از تماس ابزارهای فلزی با قطبهای مثبت (+) و منفی (-) باتری جلوگیری نمایید.
– انواع شعله نظیر شعله سیگار و جرقه را از خانههای باز باتری دور نگهدارید
نزدیک کردن شعله و جرقه به خانههای باز باتری خطرناک میباشد، گاز هیدروژن متصاعد شده در اثر فعالیت عادی باتری قابل اشتعال بوده و میتواند باعث انفجار گردد. باتری منفجر شده میتواند باعث سوختگی و صدمه گردد.
– از باتری به باتری نمودن باتری یخ زده یا باتری حاوی سطح کم الکترولیت خودداری نمایید
باتری به باتری نمودن باتری یخ زده یا باتری حاوی سطح کم الکترولیت خطرناک میباشد زیرا ممکن است باعث انفجار باتری شود که نتیجه آن صدمات جانی خواهد بود.
– کابل منفی را به یک نقطه اتصال بدنهدار مناسب و دور از باتری متصل نمایید
– اتصال کابل منفی باتری کمکی به ترمینال منفی باتری تخلیه شده، خطرناک میباشد.
– یک جرقه میتواند باعث انفجار گازهای جمع شده اطراف باتری گردد و صدمات جانی به بار آورد.
– کابلهای باتری کمکی را دور از قطعات متحرک موتور عبور دهید
عبور دادن کابلهای اتصال باتری کمکی از نزدیکی قطعات متحرک (نظیر فن خنککاری و تسمهها) خطرناک میباشد. امکان گیر کردن کابلها در حین استارت زدن موتور به قطعات متحرک وجود دارد که میتواند باعث بروز صدمات جانی گردد.
هشدار
اتصال سری دو باتری ۱۲ ولت یا استفاده از سیستم تولید برق ۲۴ ولت جهت استارت زدن سیستم میتواند باعث صدمه رسانیدن به موتور استارت اضطراری مزدا 3، سیستم جرقه و دیگر اجزای سیستم الکتریکی گردد. همواره از سیستم تقویت کننده ۱۲ ولت استفاده نمایید.
کابلها را به ترتیب شماره گذاری متصل نموده و جدا کردن آنها را به ترتیب انجام دهید.
۱- درپوش باتری را از قسمت جلوی آن باز نمایید.
۲- اطمینان حاصل نمایید که باتری کمکی ۱۲ ولت بوده و ترمینال منفی آن اتصال بدنه آن میباشد.
۳- در صورتیکه باتری کمکی متعلق به یک خودرو دیگر است از برقراری تماس بین دو خودرو اجتناب نمایید. موتور خودروی دارای باتری کمکی را خاموش نموده و تمامی تجهیزات الکتریکی غیرضروری هر دو خودرو را نیز در وضعیت خاموش قرار دهید.
۴- کابلهای کمکی را به ترتیب صحیح مشخص شده در شکل متصل نمایید:
یک سر کابل را به ترمینال مثبت باتری تخلیه شده متصل نمایید.
انتهای دیگر کابل را به ترمینال مثبت باتری کمکی متصل نمایید.
یک انتهای کابل دیگر را به ترمینال منفی باتری کمکی اتصال دهید.
سر دیگر کابل را به یک نقطه ثابت، فلزی (به عنوان مثال پیچ اتصال سمت راست موتور) و دور از باتری تخلیه شده متصل نمایید.
۵- موتور خودرو دارای باتری کمکی را روشن نموده و اجازه دهید که چند دقیقه کار کند، سپس موتور خودرو دیگر را استارت بزنید.
۶- پس از اتمام کار، کابلها را به دقت به ترتیب عکس شماره گذاری تصویر جدا نمایید.