بوش طبق مزدا ۳۲۳ چیست؟
برای خرید و اطلاع از قیمت کف بازار بوش طبق مزدا ۳۲۳و تمامی لوازم یدکی مزدا سواری زیر قیمت بازار اصلی و متفرقه با ما تماس بگیرید.فروشگاه مزدا اعتماد با ارائه لوازم یدکی مزدا سواری زیر قیمت بازاراصلی و متفرقه نو و استوک در خدمت شما عزیزان می باشد.
بوش طبق مزدا ۳۲۳ در سیستم تعلیق چگونه عمل میکند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید
در این مقاله همراه فروشگاه مزدا اعتماد باشید، چرا که تصمیم داریم به نقش بوش در سیستم ترمز و سیستم تعلیق خودرو بپردازیم.در ابتدا برای بررسی، بهتر است با سیستم تعلیق خودرو آشنا شویم، زیرا دانستن اینکه سیستم تعلیق و سیستم ترمز خودرو چیست و دقیقا چه کاری انجام میدهدیا از چه قطعاتی تشکیل شده است میتواند تا حد زیادیبه تشخیص اهمیت بوش در این سیستمها به ما کمک کند.
سیستم تعلیق خودرو چیست؟
قبل از پرداختن به بوش طبق باید بدانیم که سیستم تعلیق یا همان سیستم فنربندی خودرو شامل قطعات و مواردی همچون چرخهای خودرو، کمک فنرها، فنرها و ستونهای نگهدارنده خودرو است. وظیفه بوش طبق این است که ارتباط بین خودرو و جاده را بهطور مناسب و بهینه حفظ و کنترل کند.خودرویی را فرض کنید که بدون سیستم تعلیق یعنی سیستم کمک فنرها و فنرها، بهطور مستقیم از طریق چرخها با جاده در ارتباط است. حتی فکرش نیز برای سواری آزاردهنده است.
فکر کنید که چنین خودرویی چه قدر ارتعاشات، لرزش و ضربههای ناگهانی را به سرنشیناندر هنگام سواری وارد خواهد کرد. احتمالاً یک خودرو بدون سیستم تعلیق یا با سیستم تعلیق نامناسبو خراب شما را با دستاندازها و خرابیهای جادهها آشنا خواهد کرد. چنین خودرویی در مسیرهای بسیار کوتاه نیز غیرقابل تحمل خواهد بود، چه برسد به اینکه تصمیم گرفته باشید مسیری را در جادههای طولانی سفر کنید.حال که با ضرورت وجود سیستم تعلیق آشنا شدید بهتر است بدانید
وظیفه اصلی سیستم تعلیق پس از ارتباط چرخهای خودرو و بدنه با جاده،جلوگیری از انتقال ارتعاشات بهوجود آمده بر اثر ناهمواریهای جاده به داخل کابینو قطعات داخلی خودرو است که باعث ایجاد آرامش و راحتی بیشتر برای سرنشینان خواهد شد.یکی دیگر از وظایف اصلی سیستم تعلیق خودرو امکان کنترل مناسب و مسیردهی خودرو است.در این مورد نیز در صورت طراحی نامناسب یا ایراد در سیستم تعلیق خودرو،با کنترل خودرو مشکل خواهید داشت. اگر بخواهیم بهطور خلاصه برخی
از اجزای سیستم تعلیق را بررسی کنیم میتوان قطعات زیر را نام برد:کمک فنرها و فنرها وظیفه اصلی کاهش ارتعاشات و کنترل آنها در انتقال به خودرو را برعهده دارند.درصورتیکه کمک فنرها یا فنرها خوب عمل نکنند خواهید دید که خودرو دارای تکانها یا لرزشهای غیرقابل تحملی خواهد بود یا در سواری در جادههای مختلف به کابین خودرو ضربه وارد میشود.یکی دیگر از قطعاتی که بسیار اهمیت دارد، قطعهای به نام سیبک است که وظیفه اتصال قطعات در سیستم تعلیق را برعهده دارد. مزیت سیبک در سیستم تعلیق خودرو این استکه میتواند دو قطعهای که در حال حرکت یا جابهجایی هستند را بهصورت کامل به یکدیگر متصل کند.
بوشها نیز در سیستم تعلیق خودرو همانند سیبک عمل میکنند،با این تفاوت که سیبکها امکان انتقال در جهات مختلف را برای قطعات فراهم میآورند؛درصورتیکه بوش فقط امکان انتقال حرکت در یک جهت را دارد.یکی دیگر از قطعات پرکاربرد و مهم در سیستم تعلیق، طبق نام دارد که با بوشها و سیبکها برای اتصال به خودرو و چرخها کاربرد دارد. طبق وظیفه اتصال شاسی به چرخها را برعهده دارد.سیستمهای تعلیق خودرو تنوع بسیاری دارند که برخی از آنها را میتوانسیستم تعلیق مک فرسون، تعلیق مستقل و تعلیق طبقدار دوبل دانست.
بوش چیست؟
در قسمتهای مختلفی از خودرو نام بوش را خواهید شنید. بوشها در قسمتهای مختلف خودرواز وظایف و انواع مختلفی برخوردار هستند. برای مثال نوعی بوش در سیلندر استفاده میشودکه با بوش موجود در سیستم تعلیق خودرو که به نام بوش طبق نیز شناخته میشود،هم از لحاظ کارکردی هم از لحاظ ظاهر فنی با هم تفاوت دارند یا بوش اکسل خودروکه در قسمت عقبی خودرو وظیفهای مشابه بوش طبق دارد.
بوش طبق مزدا ۳۲۳ در سیستم تعلیق خودرو که با نام بوش طبق نیز شناخته میشود، قطعهای مانند سیبک استکه برای اتصال قطعات مختلف این سیستم استفاده خواهد شد؛ ولی تفاوت عمده بین سیبکو بوش در این است که سیبک در جهتهای مختلف قادر به حرکت بوده، ولی بوش فقط میتوانددر یک جهت حرکت کند. اگر به بررسی فنی و دقیقتر بوشها بپردازیم، خواهید دیدکه بوشها چه قطعاتی هستند؛ از جنس لاستیک طبیعی یا اورتان که در محل اتصال بین قطعات متحرک سیستم تعلیق استفاده میشود. هدف اصلی استفاده از بوشها بهعنوان نویزگیر برای حذف سروصدا در حین حرکت، حذف لرزشها و تحمل مقداری از ضربات واردهبه سیستم تعلیق خودرو به جهت خاصیت لاستیکی این قطعه است. در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که یکی از عوامل نشاندهنده خرابی بوشها ایجاد سروصدا و لرزش است که نشان میدهد بوش طبق آنچنان که باید بهدرستی وظیفه خود را انجام نمیدهد.
بوشهای لاستیکی بهدلیل خاصیتی که دارند مقاومت بسیار زیادی در برابر کشش و همچنین مقاومت در برابر دماهای پایین داشته و عمر خوبی نیز خواهند داشت، ولی در قسمتهایی از خودرو که بهعلت سرعت در حرکت، دمای بالا تولید میشود بهتر است از بوشهای لاستیکی استفاده نشود. در این قسمتها میتوان از بوشهای ساخته شده از جنس اورتان با مقاومت گرمایی بالاتر استفاده کرد. مزیت بوشهای اورتان نسبت به بوشهای لاستیکی را میتوان مقاومت بالاتر در برابر دماهای بالا دانستکه البته از میزان انعطافپذیری پایینتری برخوردار هستندو بنابراین فرمانپذیری خودرو را تا حدودی تحتتاثیر قرار خواهند داد.