توضیحاتی درمورد ترمز ضدقفل مزدا ۳
واحد کنترل ABS به صورت پیوسته سرعت هر یک از چرخها را اندازهگیری مینماید. در صورت قفل شدن یکی از چرخها، سیستم ABS با آزاد کردن و ترمزگیری مجدد آن چرخ به صورت خودکار عمل مینماید. در این حالت راننده لرزش خفیفی را از پدال ترمز حس مینماید و ممکن است صدایی هم از سیستم ترمز شنیده شود. این مسئله در حین عملکرد سیستم ABS یک امر طبیعی میباشد. از رها کردن و فشردن مجدد ترمز ضدقفل مزدا ۳خودداری نموده و پدال ترمز را فشرده نگه دارید.
جایگزین رانندگی ایمن ABS سیستم ترمز نمیباشد
ABS نمیتواند جبران رانندگی بی ملاحظه و غیرایمن، سرعت بسیار بالا و عدم حفظ فاصله ایمن نسبت به خودرو جلویی، رانندگی روی یخ و برف و کاهش اصطکاک ناشی از خیس بودن جاده را بنماید و در صورت عدم رعایت موارد ایمنی خطر بروز تصادف وجود دارد.
توجه
– فاصله ترمزگیری در سطوح سست (بر روی برف، شن، ماسه و …) طولانیتر از حد معمول میباشد. خودرویی با سیستم ترمز معمولی به فاصله کمتر ترمزگیری در این شرایط نیاز دارد، چرا که لاستیکها به حالت هرمی در لایههای جاده فرو رفته و از سُرخوردن خودرو جلوگیری مینمایند.
– ممکن است صدای عملکرد سیستم ترمز ABS هنگام روشن نمودن موتور یا بلافاصله پس از روشن کردن موتور به گوش برسد. این صدا بیانگر وجود مشکل نمیباشد.
چراغ هشدار ABS
با قرارگیری سوئیچ موتور در حالت روشن، چراغ هشدار برای چند ثانیه روشن باقی میماند.در صورتیکه حین رانندگی لامپ هشدار ABS روشن شود، واحد کنترل ABS وجود یک عیب در سیستم را تشخیص داده است. در صورت بروز عیب، سیستم ترمز خودرو شما همانند یک خودرو فاقد ABS عمل مینماید. در چنین شرایطی با نمایندگی مجاز مزدا تماس حاصل نمایید.
توجه
در صورتیکه خودرو را به وسیله باتری کمکی استارت بزنید، دور موتور نامتعادل شده و چراغ هشدار ABS روشن میشود که نشانگر ضعیف بودن توان باتری است و بر اثر بروز اشکال نمیباشد. باتری را مجدداً شارژ نمایید.
هشدار سیستم الکترونیکی تقسیم نیروی ترمز
در صورتیکه واحد کنترل سیستم الکترونیکی تقسیم نیروی ترمز، عملکرد غیرصحیح برخی از اجزاء را تشخیص دهد، لامپ هشدار ترمز و لامپ هشدار ABS را به صورت همزمان روشن مینماید. در این شرایط احتمالاً مشکل از سیستم الکترونیکی تقسیم نیروی ترمز میباشد.
اخطار
در صورت روشن شدن لامپهای هشدار ترمز و هشدار ABS از رانندگی پرهیز نمایید و در اولین فرصت ممکن خودرو را جهت بازدید سیستم ترمز تا نمایندگی مجاز مزدا بکسل نمایید
ادامه دادن رانندگی پس از روشن شدن همزمان لامپهای هشدار ترمز و هشدار ABS خطرناک میباشد. در این شرایط ممکن است حین ترمز اضطراری، چرخهای عقب خیلی زودتر از شرایط معمول قفل شوند.
سیستم کمکی ترمز
در شرایط ترمزگیری اضطراری و در شرایطی که پدال ترمز با نیروی بیشتری فشرده شود، سیستم کمکی ترمز فعال میشود و باعث افزایش کارایی سیستم ترمز میگردد. هرگاه پدال ترمز محکمتر یا خیلی سریعتر فشرده شود، ترمز به صورت محکمتری اعمال میگردد.
توجه
– وقتی که پدال ترمز ضدقفل مزدا ۳ محکمتر یا خیلی سریعتر از حالت معمول فشرده شود، پدال نرمتر احساس میشود اما ترمز محکمتر اعمال میگردد. این حالت نشانه عیب نبوده و عملکرد معمول سیستم کمکی ترمز میباشد.
– وقتی که پدال ترمز محکمتر یا خیلی سریعتر فشرده شود یک صدای کلیک از بوستر ترمز شنیده میشود. این حالت نیز نشانه بروز عیب نبوده و عملکرد عادی سیستم کمکی ترمز میباشد.
سیستم هشدار ترمز اضطراری
– خودروی مزدا به سیستم هشدار ترمز اضطراری مجهز میباشد که نشان دهنده فشردن پدال ترمز با نیرویی بیش از ترمزگیری معمولی حین بروز شرایط اضطراری ترمز میباشد.
– در صورتیکه سیستم بروز چنین شرایطی را تشخیص دهد، چراغ هشدار سیستم (فلاشر) به سرعت چشمک زده و ترمز ناگهانی شما را به خودروهای پشت سر هشدار میدهد.
– در صورتیکه پدال ترمز را رها کنید یا سیستم فشرده شدن عادی پدال ترمز همراه با کاهش سرعت خودرو را تشخیص دهد، سیستم هشدار غیرفعال میشود.
توجه
– در صورتیکه حین چشمک زدن سریع تمام چراغهای هشدار (فلاشرها)، خودرو را متوقف نمایید آنگاه چشمک سریع چراغهای فلاشر به حالت عادی چشمک زدن باز میگردد.
– سیستم هشدار ترمز اضطراری، حین رانندگی با سرعت کمتر از ۵۰ km/h عمل نخواهد کرد.