زمان مناسب برای تعویض تسمه تایم
در موتور احتراق داخلی، تسمه تایم میلنگ را به میل بادامکها متصل می کند. تا به نوبت بسته شدن و باز شدن دریچه سوپاپها را کنترل کند. یک موتور چهار زمانه مستلزم این است که سوپاپها یکبار در هر دو دور میل لنگ باز و بسته شوند. که تسمه تایم این کار را انجام می دهد.
این تسمه دارای دندانه هایی است تا بوسیله آن، میل بادامک را همزمان با میل لنگ بچرخاند. در بعضی از طراحیهای موتور، تسمه تایم همچنین میتواند. برای به حرکت درآوردن دیگر اجزاء موتور از قبیل پمپ آب یا همان واتر پمپ و پمپ روغن یا اوئل پمپ نیز استفاده شود. تسمه تایم باید در زمان معین خود، درج شده در دفترچه راهنمای خودرو( بهترین حالت ۶۰۰۰۰کیلومتر )تعویض گردد.
دلایل از تایم خارج شدن موتور:
۱-پارگی تسمه تایمینگ به دلیل استهلاک بالا و تنش های زیاد وارده به آن
۲-جدا شدن دندانه های تسمه
۳-شل بودن زیاد تسمه تایمینگ که بیشتر به دلیل خرابی تسمه سفت کن اتفاق می افتد. جهت تست شل ویا سفت بودن تسمه با فشار انگشت دست تسمه باید بین ۲ الی ۳ میلیمتر انعطاف داشته باشد.
عواملی که باعث پارگی تسمه و یا کنده شدن دندانه های ان میگردد :
۱-استفاده زیاد از دورهای بالای موتور بخصوص در دورهای بیش از ۴۰۰۰دور در دقیقه که باعث استهلاک سریع قطعات می گردد.
۲-عدم استفاده از دنده مناسب بخصوص در سربالائی ها و یا عبور از روی سرعت گیرها. که باعث فشار خیلی زیاد روی موتور و به عبارتی روی این تسمه میگردد. که در سربالائی حتما از دنده سنگین باید استفاده گردد.
۳-خرابی تسمه سفت کن که در صورت گیرپاژ کردن آن باعث کشیدگی و پارگی تسمه تایم خواهد شد.
۴-زیاد سفت کردن تسمه که در ابتدا باعث خرابی تسمه سفت کن و در نهایت خرابی تسمه خواهد شد.
۵-تسمه های نامرغوب در بازار به وفور یافت می شود که توان تحمل بارهای زیاد را ندارند و به سرعت مستهلک میگردند. لازم است جهت خرید یک تسمه مناسب با یک تعمیر کار مجرب مشورت نمایید.
۶-در صورت خرید تسمه تایم با یک بازدید چشمی از عدم شکستگی در سطح تسمه مطمئن گردید. و از تا زدن ویا از قراردان در جای نامناسب (مثل قرار دادن درجعبه ابزار و یا گذاشتن وسایل روی ان)خودداری نمائید. وظاهر کلیه دندانه های تسمه بازدید گردد و در صورت رویت سیم هائی نازک شبیه نایلون از ان استفاده نگردد.
۷- رانندگی بدون تنش بر موتور شرط اصلی جهت جلوگیری از استهلاک کلیه قطعات خواهد شد.