برای افزایش طول عمر صفحه کلاچ خودرو چه کنیم؟
به گزارش مزدا اعتماد، سیستم صفحه کلاچ خودرو به عنوان یکی از کلیدیترین مجموعهها در صنعت خودرو در بخش انتقال قدرت، مطرح است و به همین دلیل عملکرد صحیح آن، تاثیر مستقیم در کارکرد خودرو و از جمله بخش تولیدکننده قدرت (موتور) و بخش انتقال نیروی محرکه (جعبه دنده، میله گاردان، دیفرانسیل، پلوسها و…) دارد.
به همین دلیل کلاچ یکی از مهم ترین قطعات یک خودرو، پرمصرفترین و البته پرکاربردترین قطعه در خودرو به شمار می رود که این امر باعث کاهش عمر مفید صفحه کلاچ در خودرو شده است و باید در دورههای زمانی خاص آن را تعویض کرد تا مشکلات دیگری را به وجود نیاورد.
البته صفحه کلاچ به خصوص با افزایش قیمتی که این روزها شاهدش هستیم، یک قطعه گران قیمت نیز هست و دستمزد تعویض صفحه کلاچ نیز معمولا مبلغ قابل توجهی است. پس توجه به نگه داری درست آن و افزایش طول عمرش می تواند برای یک راننده حرفه ای بسیار مهم باشد، چون سلامت و درست کار کردن صفحه کلاچ، بر شتاب و کشش خودرو تأثیر داشته و رانندگی را راحتتر و روانتر خواهد کرد.
نحوه کار سیستم کلاچ خودرو و اجزای آن
کلاچ خودرو قسمتی از گیربکس آن و یکی از اصلیترین سامانههای داخلی اتومبیل به شمار میرود. اگر بخواهیم وظیفه اصلی کلاچ را بررسی کنیم، میتوانیم اینطور بگوییم که کلاچ وسیلهای است برای تنظیم میزان انتقال نیرو موتور به جعبه دنده است.
در خودروهایی که از گیربکس دستی بهره میبرند زمانی که راننده کلاچ میگیرد، نیرو از موتور به جعبه دنده منتقل میشود که همین امر باعث میشود راننده بتواند ضریب دنده خودرو را تغییر دهد و میزان نیروی منتقل شده به چرخها را کم یا زیاد کند.
کنترل کلاچ خودرو به این صورت است که شما با قرار دادن پای خود و فشار دادن پدال چپ کف خودرو کلاچ را غیرفعال میکنید و سپس با برداشتن و آزاد کردن پدال خودرو آن را فعال و درگیر میکنید.
انواع کلاچ رابشناسید
بر اساس نوع گیربکس و سیستم انتقال نیرو، کلاچها به انواع مختلفی تقسیم میشوند.
-کلاچ بدون لغزش
این نوع کلاچها معمولترین نوع کلاچ است که در خودروهای شهری از آن استفاده میشود. کلاچهای بدون لغزش به دو حالت “کاملا درگیر” و “خلاصی” در سیستم گیربکس قرار میگیرند و همانطور که از نام این نوه کلاچ معلوم است، هیچگونه لغزش و ساییدگی ندارد.
-کلاچ اصطکاکی
این کلاچ با استفاده از دو صفحه عاج دار عمل میکند. به دلیل ضریب اصطکاک صفحات کلاچ اصطکاکی، این کلاچ همیشه به صورت کامل درگیر میشود. کلاچ اصطکاکی به دو شکل مخروطی و دیسکی مورد استفاده قرار میگیرد.
در کلاچهای اصطکاکی مخروطی، صفحات درگیر شونده به شکل مخروط هستند و گشتاور میان دو صفحه مخروطی انتقال پیدا میکند. کلاچهای اصطکاکی دیسکی که خود به چند دسته تقسیم میشوند، از صفحات مسطح برای درگیری کامل استفاده میکنند و نیروی گشتاور را به صورت گریز از مرکز منتقل میکنند.
-کلاچهای یکطرفه
در کلاچهای یکطرفه نیروی گشتاور در یک جهت انتقال پیدا میکند و در گردشهای تک جهته، مانند کلاچهای بدون لغزش عمل میکنند، اما اگر چرخش در جهات دیگر صورت بگیرد، کلاچهای یکطرفه نیرویی را منتقل نمیکنند.
-کلاچهای هیدرولیک
صفحات در کلاچهای هیدرولیک با استفاده از یک سیال، نیروی گشتاور را منتقل میکنند. به دلیل تغییر فضا در سیستم کلاچهای هیدرولیک، معمولا جا به جایی نیرو کندتر از مابقی کلاچها صورت میگیرد.
عوامی که عمر صفحه کلاچ را کاهش می دهد
برای افزایش طول عمر صفحه کلاچ، یکی از اصلیترین فعالیتهایی که باید در نظر گرفته شود رانندگی ایمن و بدون شتاب است چون شتاب زیاد موجب با مشکل مواجه شدن زودتر صفحه کلاچ میشود.
-
فشار آوردن به موتور در سر بالایی
تمام جادههای جهان دارای سر بالاییها و سرازیریهایی هستند و مهمترین کاری که در این پستی و بلندیهای موجود در سطح جادهها باید انجام شود دنده کشی مناسب و فشار نیاوردن بر روی موتور وسیله نقلیه میباشد با رعایت این نکته میتوانید عمر صفحه کلاچ خود را افزایش دهید.
-
تعداد زیاد سرنشینان خودرو
همیشه هر خودرو توان حمل تعداد مسافر خاصی را دارد که در صورت رد شدن از میزان استاندارد بر روی تمام قطعات خودرو فشاری مضاعف ایجاد میشود و موجب استهلاک بیشتر وسیله نقلیه میشود و ممکن است خودرو را زودتر با مشکل رو به رو کند و این اتفاق روی صفحه کلاچ هم تأثیر مخربی دارد و با استفاده استاندارد وزن از خودرو، میتوانید از کاهش طول عمر صفحه کلاچ خود جلو گیری کنید.
-
گذاشتن پا روی پدال کلاچ در حین رانندگی
پس از تعویض دنده سعی کنید به سرعت پای خودرا از روی کلاچ بردارید چون در صورت تماس بسیار ناچیز پای شما با کلاچ خودرو صفحه کلاچ وسیله نقلیه شما درگیر میشود و موجب کاهش طول عمر آن میشود.
اگر در سربالاییها مشغول به رانندگی هستید، باید حواستان به استفاده از دنده مناسب باشد. دنده یک و دو برای چنین شرایطی مناسب است. در غیر این صورت، به خودرو فشار زیادی میآید و یکی از نتایج نامطلوب ماجرا هم چیزی نیست جز تخریب صفحه کلاچ.
علائم نشان دهنده ضعیف شدن صفحه کلاچ
در هنگام رانندگی ممکن است برای هر رانندهای اتفاق افتد که با مشکلات صفحه کلاچ رو به رو شود، برای تشخیص این مشکلات و نشانههای ضعف صفحه کلاچ باید نشانههای آن را دانست و در ادامه این مطلب ما نشانههای ضعف صفحه کلاچ را به شما همراهان عزیز معرفی مینماییم تا اگر با این نشانهها مواجه شدید سریع اقدام به تعمیر وسیله نقلیه خود کنید.
پدال کلاچ سفت و خشک شده و حالت ارتجاعی و فنری خود را از دست داده باشد.
وقتی شما تصمیم به تعویض دنده خودرو خود را دارید از کلاچ استفاده میکنید و بازگشت و رها سازی کلاچ یک سرعت و شتاب خاصی دارد اما ممکن است این اتفاق با سرعت و شتاب بسیار زیادی برای شما اتفاق افتد، این اتفاق به شما میگوید که باید آستینها را برای عوضکردن صفحه کلاچ بالا بزنید.
یکی دیگر از نشانههای نیاز به تعویض صفحه کلاچ، سروصدایی است که دندهها در هنگام عوضکردن بهوجود میآورند.
-
افزایش دور موتور و تغییر نکردن سرعت
با استهلاک و تخریب صفحه کلاچ، زمانی که خودرو در حرکت است، دور موتور افزایش پیدا میکند اما سرعتی در شأن و متناسب با آن به وجود نمیآید. یعنی نسبت افزایش سرعت در مقایسه با دور موتور پایینتر است. این هم نشانهای دیگر از نیاز به تعویض صفحه کلاچ به شمار میرود.
زمانی که گرد پیری و استهلاک به قامت صفحه کلاچ مینشیند، در هر بار رهاکردن پدال آن، پای شما هم در حرکتی سرعتی به عقب پرتاب میشود.
در دنیای رانندگی میگویند: «دنده درست جا نمیره». جا نرفتن درست دنده یا سختشدن تعویض دنده هم از نشانههای آن است که صفحه کلاچ نفسهای آخرش را میکشد.
زمانی که خودرو شروع به حرکت میکند، در همان آغاز کار -یعنی وقتی که آن را در دنده یک میگذارید- و با رهانمودن کلاچ، اتاق خودرو به لرزش درمیآید. این هم یعنی صفحه کلاچتان مستهلک و خراب شده است.
یکی دیگر از علائمی که احتمال تمامشدن صفحه کلاچ را گزارش میکند، خاموشنشدن خودرو در زمانی است که آن را در دنده دو قرار میدهید و بهحال خود رها میکنید.
خاموشنشدن خودرو و حرکتکردن آن به معنای تمامشدن صفحه کلاچ است. در صورت خاموششدن خودرو یعنی هنوز زمان تعویض فرا نرسیده است. این میتواند یک نشانه یا شاید هم آزمون برای بررسی وضعیت صفحه کلاچ خودرو باشد.
در پایان
اگر رانندهای تازهوارد هستید، رفتار درست با کلاچ را بیشتر تمرین کنید. بیهوده و در زمانهای نامناسب به آن فشار وارد نکنید و نکات دیگر را هم رعایت بفرمایید. اگر هم که تازهوارد محسوب نمیشوید، باز هم دقت به نکاتی که گفته شد به دردتان خواهد خورد. زمان تعویض صفحه کلاچ را بشناسید و نشانههایی که خبر تعویض را برایتان میآورند، دستکم نگیرید.
اگر شما هم در زمینه تعویض صفحه کلاچ تجربهای دارید که دانستن آن به خوانندگان کمک میکند، آن را با ما درمیان بگذارید.