یکی از قطعات خودرو که در سیستم احتراق ماشین کار میکند قطعه انژکتور خودرو است و در کاهش مصرف سوخت و آلاینده ها نقش دارد. در صورتی که انژکتور خودرو به خوبی کار نکند، ماشین ریپ خواهد زد و نمی توانید به خوبی رانندگی کنید. در این مطلب در مورد انژکتور خودرو صحبت خواهیم کرد.
انژکتور خودرو را در ورودی سیلندر می توان پیدا کرد. این قطعه باید سوخت را وارد سیلندر کند. سوخت به صورت پاششی وارد سیلندر می شود و در نهایت می سوزد و به انرژی تبدیل می شود. انرژی به دست آمده نیروی مورد نیاز برای به حرکت درآمدن خودرو را فراهم می نماید. بهعلاوه، با توجه به اهمیت این قطعه پس باید از آن به درستی نگهداری کرد.
انواع انژکتور دیزل چیست؟
انژکتور های دیزل از نظر سوخت رسانی به سه دسته تقسیم می شوند:
سوخت رسانی مستقیم
سوخت رسانی تک نقطه ای
سوخت رسانی چند نقطها ی
در سیستم سوخت رسانی مستقیم، سوخت مستقیم به محفظه سیلندر تزریق می شود.
سیستم سوخت رسانی تک نقطه ای، چند انژکتور دارد. یعنی هر سیلندر انژکتور مخصوص به خودش را دارد. عملکرد این سیستم کمی شبیه به خودروهای کاربراتوری قدیمی می باشد. در این سیستم ECU وجود دارد و محفظه احتراق را کنترل می کند.
سیستم پاشش چند نقطه ای از یک ریل خطی استفاده می کند. انژکتورها روی این ریل خطی قرار می گیرند. در این سیستم هم هر سیلندر یک انژکتور دارد و سوخت به صورت مستقیم وارد سوپاپ ها می شود. در سیستم سوخت رسانی چند نقطهای، سوخت شرایط بهتری خواهد داشت و میزان تغییراتش به حداقل می رسد.
پمپ انژکتور دیزل خودرو به دو دسته پمپ آسیابی و پمپ ردیفی تقسیم می شود. پمپ آسیابی یک واحد پمپ فشار قوی دارد و مقدار و زمان تحویل سوخت در همه سیلندر ها یکسان است اما در سیستم انژکتور ردیفی، یک سیستم الکترونیکی وجود دارد که مقدار و میزان سوخت را کنترل می کند.
چرا انژکتور خودرو اهمیت دارد؟
انژکتور به دلایل مختلفی در خودرو و موتور آن اهمیت زیادی دارد و باید در تولید و نگهداری از آن دقت زیادی لحاظ شود. اول از همه اینکه انژکتور و ECU از اطلاعات سنسور ها استفاده کرده و می تواند میزان سوخت مصرفی را مشخص نماید. بعد ECU مقدار پاشش و زمان پاشش سوخت را مشخص می کند. زاویه پاشش و موقعیت مونتاژ انژکتور هم مهم هستند و روی فرایند اختلاط سوخت و هوا تاثیر می گذارند.
انژکتور از چه اجزایی تشکیل شده است؟
اجزای اصلی قطعه انژکتور خودرو، فیلتر ورودی، آورینگ، بدنه انژکتور، سوزن انژکتور، سلونوئید، سوراخ خروجی و درپوش محافظ هستند. سوخت از قسمت فوقانی به سمت فیلتر ورودی انژکتور می رود و فشار ثابتی دارد. فشار ورودی به انژکتور همان فشار ریل سوخت است که مقدار ثابتی دارد.
وقتی میدان سلونوئید فعال می شود، سوزن انژکتور به سمت بالا می رود و پاشش را انجام می دهد. سوزن انژکتور مهمترین جزء انژکتور ماشین است. این سوزن سوخت را پودری می کند و داخل محفظه احتراق می پاشد. هر چقدر ذرات سوخت ریزتر باشند، بهتر با هوا ترکیب می شوند و احتراق کامل تر انجام می شود.
انژکتور قطعه حساسی است و ممکن است به دلایل مختلف در کارکردش اختلال ایجاد شود. همین مسئله روی بقیه بخش های خودرو هم تاثیر می گذارد. گاهی اوقات سوخت خودرو کیفیت مناسبی ندارد و ناخالصی دارد. در چنین حالتی ذرات ناخالصی به مرور رسوب خواهد کرد و روی اجزای داخلی انژکتور تاثیر می گذارند.
با رسوب کردن مواد ناخالصی، ظاهر انژکتور و مشخصه های عملکردی آن هم تغییر خواهد کرد. از جمله این تغییرات، ابعاد سوزن و سوراخ و همین طور دبی خروجی هستند. در نتیجه، نحوه پاشش سوخت هم دچار تغییر می شود و روی عملکرد درست موتور تاثیر می گذارد.
قطعه های دیگر ماشین هم تحت تاثیر نحوه پاشش قرار می گیرند و ممکن است خراب شوند. در صورتی که انژکتور خراب شود، توان و عملکرد موتور دچار اشکال خواهد شد و ماشین نمی تواند به خوبی استارت بزند. افزایش آلاینده های خروجی، کاهش عمر و عملکرد کاتالیست خودرو، کاهش عمر و عملکرد سنسور اکسیژن خودرو و افزایش مصرف سوخت از جملات اثرات ناشی از خرابی انژکتور می باشند.
علائم خرابی انژکتور
در صورتی که موتور خودرو حین کارکردن بلرزد یا صدا بدهد، می توانیم حدس بزنیم که انژکتور ماشین خراب شده است. خاموش شدن موتور حین کار کردن، افزایش مصرف سوخت، افزایش میزان کربن مونو اکسید و O2 هنگام تست آلایندگی و کاهش قدرت موتور هنگام پدالزدن گاز از جمله علائم خرابی انژکتور می باشد.
چگونه از قطعه انژکتور خودرو مراقبت کنیم؟
عملکرد موتور به وضعیت دستگاه انژکتور وابسته است. هرچقدر بهتر از انژکتور خودرو مراقبت کنید، موتور ماشین هم عملکرد بهتری خواهد داشت. اگر به خوبی از انژکتور ماشین مراقبت کنید، لازم نیست این قطعه را تعویض کنید. عوض کردن انژکتور فرایندی دشوار و پر خرج است.
به علاوه، ممکن است انژکتورهای موجود در بازار کیفیت لازم را نداشته باشند. بعضی از متخصصین و تعمیرکار ها برای جلوگیری از مشکلات مربوط به انژکتور، دستگاه انژکتورشور را پیشنهاد می کنند. با استفاده از این دستگاه می توانید مشکلات قطعه انژکتور خودرو را بررسی کرده و انژکتورهای خراب را شناسایی نمایید.