شرکت ژاپنی مزدا سال 2003 بود که از یک خودروی سدان کامپکت جدید به نام مزدا 3 رونمایی کرد، خودرویی که با توجه به طراحی زیبا و پیشرانهای خوب و کممصرفی که داشت انتظار میرفت با استقبال خوبی در بازار مواجه شود. همینگونه هم شد و سال 1386 بود که گروه بهمن، این خودرو را وارد خطوط تولید خود کرد. نسل اول مزدا 3 فقط به مدت سه سال توانست در خط تولید بهمن دوام بیاورد و نهایتاً، جای خود را به نسل دوم خود داد که در ایران با نام مزدا 3 نیو شناخته میشود داد.
وضعیت مزدا 3 نیو در بازار ایران
از زمان وارد شدن این خودرو به خطوط تولید گروه بهمن به سال 1389، مزدا 3 نیو همواره با استقبال بسیار خوب خریداران در بازار مواجه بوده است. علت این موضوع را میتوان علاوهبر علاقه مردم به خودروهای ژاپنی، کمبود رقیبی جدی برای این خودرو در رده قیمتی خود دانست. گرچه آمار دقیقی از میزان تولید مزدا 3 نیو توسط گروه بهمن در دست نیست، ولی حتی با در نظر گرفتن این نکته که این خودرو در حاضر بسیار قدیمی است و همانطور که اشاره شد، نسل چهارمش هم رونمایی شده، باز هم مردم به دلایل مختلف تمایل بسیار زیادی به خرید این خودرو دارند.
گروه بهمن مزدا 3 نیو را ابتدا در سه تیپ 1، 2 و 3 میساخت و از سال 1391، عرضه یک تیپ جدید به نام 4 را هم شروع کرد که به رینگها، سپرها و چراغهای مهشکن جدیدی در مقایسه با سه تیپ دیگر مجهز شده بود. تا قبل از توقف خط تولید مزدا 3 توسط بهمن در سال 1393، تقریباً تولید همه تیپهای 1، 2 و 3 این خودرو به اتمام رسیده بود و شرکت فقط تیپ 4 آن را تولید میکرد. دراینبین گروه بهمن در تیراژ محدود مزدا 3 نیو را با یک پیشرانه 1.6 لیتری هم تولید کرد که به علت دریافت بازخوردهای منفی از بازار، تولید آن متوقف شد. تمام مدلهای این خودرو که امروز توسط بهمن تولید میشوند تیپ 4 هستند و از یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر خطی با 147 اسببخار قدرت و 187 نیوتنمتر گشتاور بهره میبرند.
بهمانند دیگر خودروهای خارجی مونتاژ داخل بازار، مزدا 3 نیو بخریم یا نه؟ نیو هم بهاحتمالزیاد بهزودی برای همیشه از خطوط تولید خارج خواهد شد. تابستان امسال، یکی از مدیران ارشد بهمن موتور در مصاحبهای مطبوعاتی گفته بود که با توجه به شروع مجدد تحریمها، رابطه مزدای ژاپن و گروه بهمن قطع شده که به معنی تعطیلی خط تولید خودرو در آیندهای نزدیک است. در ادامه مطلب «باما» همراه شوید تا نگاهی دقیق به مزایا و معایب مزدا 3 نیو بیندازیم.
مزایا مزدا 3 نیو
1 – پیشرانه خوب
نسل دوم مزدا 3 در بازارهای مختلف جهانی با انواع پیشرانههای 4 سیلندر بنزینی و دیزلی عرضه میشود و برای بازار ایران، گروه بهمن یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ با 147 اسببخار قدرت و 187 نیوتنمتر گشتاور برای مزدا 3 نیو در نظر گرفته است. خودرو به کمک یک جعبهدنده 5 سرعته اتومات، خروجیهای خود را به چرخهای جلو ارسال میکند. با این ترکیب فنی، مزدا 3 نیو بخریم یا نه؟ شتاب صفر تا صدی حولوحوش 10.5 ثانیه داشته به ازای هر صد کیلومتر رانندگی با آن، باید تقریباً 7.5 لیتر بنزین مصرف کنید. با توجه به ابعاد بدنه 4.5 متری و وزن حدوداً 1260 کیلوگرمی که این خودرو دارد، از نظر ما میتوان این پیشرانه 2 لیتری را برای مزدا 3 نیو بسیار خوب دانست. البته همان طور که اشاره شد، قبلاً تعداد محدودی از این خودرو با پیشرانه 1.6 لیتری هم عرضه شده که خیلی تعریفی ندارند.
2 – خودرویی ایمن
اگر موسسه یوروانکپ را بهعنوان یک مرکز مطمئن برای تست تصادف و ایمنی خودروها قبول داشته باشید، باید بگوییم که مزدا 3 نیو یکی از ایمنترین خودروهای کلاس خود در بازار ایران است. این خودرو در سال 2009 در تست تصادف موسسه یوروانکپ موفق شده 5 ستاره ایمنی را به دست بیاورد. در چهار بخش مختلفی که یوروانکپ تستهای خود را انجام میدهد، مزدا 3 نیو در بخش محافظت از سرنشین بالغ 31 امتیاز یا 86 درصد، محافظت از سرنشین کودک 41 امتیاز یا 84 درصد، در بخش محافظت از عابر پیاده 5 امتیاز یا 71 درصد و در بخش امکانات و سیستمهای ایمنی کمکی هم 5 امتیاز یا 71 درصد کسب کرده است. از مهمترین تجهیزات و امکانات ایمنی این خودرو میتوانیم به مواردی مانند سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کنترل پایداری ESC، توزیع نیروی ترمز الکترونیکی EBD، ترمز ضدقفل ABS، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده و 6 کیسه هوا از جمله کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، پردهای و جانبی جلو اشاره کرد.
3 – کیفیت ساخت خوب و استهلاک کم
بهطورکلی در همه جای دنیا مردم خودروهای ژاپنی را بهعنوان مدلهایی بسیار با کیفیت و با استهلاک پایین و بهاصطلاح عامیانه، بدون مرگ میشناسند. مزدا 3 نیو هم از این قاعده پیروی میکند. به عنوان شاهدی برای این ادعای ما میتوان گزارشهای کیفی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ISQI را میتوان مطرح کرد که مدتهاست مزدا 3 نیو مونتاژ گروه بهمن را بهعنوان یکی از خودروهای چهار ستاره در رده قیمتی خود معرفی میکند. قطعات یدکی و مصرفی این خودرو هم بسیار با دوام و با کیفیت بوده و قطعاً به مانند برخی مدلهای چینی بازار، خیلی زمان خود را در مکانیکیها یا نمایندگی سپری نخواهید کرد. بهعنوانمثال، مزدا 3 نیو بخریم یا نه؟به جای تسمه تایم، به زنجیر تایم مجهز بوده و حداقل 4 برابر طول عمر بیشتری در مقایسه با تسمه تایم دارد. همچنین احتمال پاره شدن زنجیر نیز به مراتب کمتر از تسمه بوده و دیگر خبری از هزینههای زیاد بابت این مورد هم با مزدا 3 نیو نخواهد بود.
4 – جعبهدنده قوی
همان طور که در بخش معرفی کلی خودرو بدان اشاره شد، مزدا 3 نیو مونتاژ گروه بهمن به یک جعبهدنده 5 سرعته اتومات مجهز شده است. با توجه به ذات اسپرتی که مزدا 3 نیو دارد، این جعبهدنده را میتوان بهترین گزینه برای این خودرو دانست. جعبهدنده مزدا نیو 3 علاوه بر داشتن حالت تعویض دستی یا تیپ ترونیک، به شیفتر روی فرمان هم مجهز شده و هنگام رانندگی با آن، حس و حال بسیار خوبی به راننده دست میدهد. هماهنگی جعبهدنده با پیشرانه هم بسیار خوب بوده و از این نظر، مزدا 3 نیو نه تنها شما را اذیت نخواهد کرد، بلکه یکی از بهترین عملکردها را در این رده قیمتی به خود اختصاص داده است. جعبهدنده با دقت و سرعتی مثال زدنی کار تعویض دندهها را انجام میدهد و بسیار نرم است.
Comments are closed.