کمپرسور خودرو معمولاً انرژی مورد نیاز خود را از طریق تسمه پروانه و موتور میگیرد
تعمیر کمپرسور کولر مزدا3 ,این قطعه مهم از تعدادی سیلندر و پیستون تشکیل شده است که برای بالا بردن فشار ماده خنک کننده استفاده میشود.تسمه کولر فولی کمپرسور خودرو را میچرخاند و زمانی که شما دکمه کولر را میزنیدو سیستم تهویه مطبوع را روشن میکنید، کلاچ قدرت را به کمپرسور انتقال میدهد تا شروع به فشردن ماده خنککننده کند.قطعاتی از کمپرسور که میتوانند به راحتی خراب شوند شامل بلبرینگ، کلاچ کمپرسور، سیلندر، پیستون و قطعات برقی هستند.این خرابیها میتوانند فقط شامل یک درزگیر باشد که باعث تخلیه ماده خنک کننده شده باشدکه در این حالت نمیتواند به راحتی تعمیر شود و باید کمپرسور را تعویض کرد.
نحوه عملکرد کمپرسور
گاز خنک کننده درون کمپرسور متراکم شده و با فشار به سمت کندانسور میرود.در آنجا گرما را از دست داده، تبدیل به مایع میشود. سپس مایع خارج شده از کندانسور از لوله مویی یا شیر انبساط عبور کرده و دچار افت فشار شدید میشود. بر اثر این افت فشار مقداری حالت دو فازی (مایع و گاز)به خود گرفته و به سمت ورودی اواپراتور (تبخیر کننده) هدایت میشود.در محل اواپراتور تحت تأثیر دمای محیط، تبخیر و دوباره تبدیل به گاز شده بنابراین سرمای خود را به محیط یا همان لولههای اواپراتور پس میدهد. هوای کابین با گردش پروانه فن داخلی از یک سمت یونیت داخلی وارد میشود.پس از عبور از بین لولههای اوپراتور، سرد شده و از سمت دیگر به داخل کابین هدایت میشود.مبرد تبخیر شده در اواپراتور دوباره توسط کمپرسور مکش شده و این سیکل ادامه مییابد.
کمپرسور
در واقع باید گفت چیزی که سبب میشود گاز مبرد در خودرو به حرکت درآید همین دستگاه کمپرسور «کولر خودرو» است.کار کمپرسور را باید چیزی مانند قلب مجموعه محسوب کرد چراکه گاز را در همه اجزای سیستم به چرخش در میآورد.همچنین کمپرسور فشار و در نتیجه دمای گاز کم فشار خارج شده از اواپراتور را نیز افزایش میدهد.کمپرسور، گاز مبرد را از اواپراتور به داخل کندانسور، سپس به کپسول خشک کننده و مجدداً به داخل اواپراتور انتقال میدهد.کمپرسورهایی که در سیستمهای کولر اتومبیل بکار برده میشوند، میبایست دارای خواصی از قبیل وزن و حجم متناسب با قدرت موتور باشند تا هنگام نصب به راحتی در محل مورد نظر قابل جایگذاری بوده و بار اضافی بر موتور اتومبیل تحمیل نکنند.
نکته: بارها اتفاق میافتد که اجزای داخلی کمپرسور، مانند سیلندر و پیستون دچار آسیب شوند
و در نتیجه برادههایی تولید شده که وارد سیستم تهویه مطبوع میشوند. به همین دلیل بهتر است رسیور-درایر و حتی شیر انبساط به همراه کمپرسور تعویض شوند، زیرا امکان دارد براده و یا زائدهای داخل آنها رفته باشد.
تست سلامت کمپرسور
تعمیر کمپرسور کولر مزدا3 ,عموما کمپرسورها قابل تعمیر نیستند، زیرا قطعات داخل آنها دارای تلورانس بسیار پایینی هستند.از طرفی قیمت کمپرسورها معمولا بالاست. مشخص کردن این که آیا این کمپرسور معیوب است یا خیر، اهمیت زیادی دارد.کار کمپرسور افزایش فشار گاز خنک کننده است. تست فشار کمپرسور توسط یک گِیج اتفاق میافتدتا تشخیص داده شود آیا کمپرسور توان فشردن گاز خنک کننده را دارد یا خیر. در صورت عدم تعمیر کمپرسور کولر مزدا3 کمپرسور باید تعویض شود.
تعویض کمپرسور
در صورتی که مطمئن شدید کمپرسور خراب شده است باید گاز کمپرسور توسط متخصص تعمیرات کولرو به وسیله دستگاه شارژ گاز در تعمیرگاه ریکاوری شود؛ چون این گاز برای لایه اوزون و محیط زیست و بدن انسان زیان آور است.پس از ریکاوری و تعویض کمپرسور همان گاز مجددا به سیستم تزریق می شود. توجه داشته باشیداین گاز به دلیل برودت زیاد امکان دارد به پوست آسیب برساند، بنابراین از تماس آن با پوست خودداری کنید.