قطعهای در موتورها است که حرکت خطی پیستونها را تبدیل به حرکت دورانی میکند.
میل لنگ مزدا 3یکی از اصلیترین اجزاء موتورهای احتراق داخلی است و وظیفه اصلی آن تبدیل حرکت خطی پیستونها به حرکت دورانی میباشد.این قطعه یک قطعه مصرفی نیست همانند میل لنگ مزدا 3 سوپاپ و به ندرت پیش میآید که خراب شود.خرابی این قطعه زمانی رخ میدهد که روغن کافی به یاتاقانهای میل لنگ نرسدو بر اثر خشک کار کردن خودرو یاتاقان زده و میل لنگ را دچار خراش و آسیب نماید.میل لنگ معمولاً به وسیله یاتاقان روی بلوک سیلندر سوار میشود و قطعهای بنام «بغل یاتاقانی» خلاصی یا لقی طولی میل لنگ را تنظیم میکند.خلاصی میل لنگ مزدا 3در یاتاقان کمتر یک دهم میلیمتر است.میل لنگ دارای لنگها یا نقاط اتصال ثابت و متحرک میباشد،لنگهای ثابت به وسیله یاتاقانهای ثابت روی بلوک سیلندر بسته میشوند و فقط حرکت چرخشی دارند و به همین جهت به این نام خوانده میشوند.لنگهای متحرک که علاوه بر حرکت چرخشی حرکت دورانی نیز دارند به وسیله یاتاقان متحرک به شاتون وصل میشوند. شاتون نیز از طریق گژن پین به پیستون متصل میگردد و به این طریق حرکت رفت و برگشت پیستون که کورس پیستون نامیده میشود به حرکت دورانی تبدیل میشود.
بر روی میل لنگ مزدا 3 ثابت میل لنگ سوراخهایی وجود دارد که به لنگهای متحرک راه دارند،روغن موتور از طریق این سوراخها یاتاقانهای متحرک را روغن کاری میکند.معمولاً در قسمت جلویی میل لنگ دندهای وجود دارد که به وسیله زنجیر،تسمه یا دنده میل بادامک یا میل سوپاپ را میچرخاند. نیروی چرخش دینام «آلترناتور»، پمپ هیدرولیک فرمان، کمپرسور کولر و واتر پمپ نیزاز طریق چرخش میل لنگ و به وسیله تسمهها و پولیها تأمین میشود.چرخ لنگر یا فلایویل در قسمت انتهایی میل لنگ بسته میشود که دیسک و کاور کلاچ روی آن بسته میشوند و نیرو را به گیر بکس و سپس به چرخها انتقال میدهند.برای درک بهتر مکانیزم عملکرد میل لنگ میتوان آن را به رکابهای دوچرخه تشبیه کرد.